Thursday, 30 June 2011

Why Mummy is Always BEST ...?????

In this frightening world,
We need a spot to feel secure
Nothing can be better than to
be wrapped in ones mother warm love.

There are so many words that describe the dove above.
She is Wonderful, Loving, Crazy, Caring, Determined and Truthful.
All in one big bundle of a thing called Love thats Mum!

She has a heart of gold.
Her warmth and hugs never get old.
Shes our best friend and a godsend

Our mum's the best because she's an inspiring independent woman with a sense of humour & lots of love

No matter what obstacles are thrown at our mum fights through them all with her strong enduring love.

Her independent conditioning of being woman, feminine grace and benevolent motherhood, raised us smart to define the children we are to day 

Her heart.. the size of any other.. can love unconditionally from anywhere in the world. That's our mum!

Because no matter how you feel, or no matter how Mum feels - she always makes us feel good!! 

No one else can do that!!

Throughout the darkest times of illness... mum has been a shining light. A courageous, generous, loving, strong woman. our  inspiration.

Our  mum is the best beaceuse she is always there for us .. she has helped through all our tough times ...she is the so kind and loving that she can make winter feel like summer. She has made our life complet .... thanks our mum xxx

Our mother is better than gold because she always knows what to do and what to say. She knows what to do when we cry... she knows what is good for us.... Our mother is better than gold because you cant buy it with money

The most important lessons in life we have learned from our Mother. ,, learned Generosity, Simplicity, and Appreciation...





Kakak n Adik

Assalamualaikum...

Cik Kasut nk cite pasai kakak n adik...bkn kakak n adik Cik Kasut tp pasal kucing kitaorg yg kitaorg bagi nm kakak n adik...hahahahha camne blh kasi nm kucing nie kakak n adik nie sbb diaorg nie adik beradik so boh jer nm kakak n adik. tp sesuai sgt boh nm 2 sbb yg kakak nie mcm kakaklh kunun...bertanggungjawab, tertib skit,baik. yg si adik nie alah hai manja ya amat...klu bt salah 2 peh pandai toi nk cover kunun mcm ler x tau prangai dia...cover baik x tahan 2...depan abah bkn men sendeng sna sendeng sni...panjat sna sni...klu nk tido pn nk tido kt blk abah ajer....abah blk keje jer tggu abah depan umah kononnyer nk bermersa ler padahal dia dh ronda 1 taman so bila dia tau abah dh nk blk jer cpt2 blk nk dok kt depan so kunun abah x tau ler yg dia 2 p ronda sakan....tp sbb nm pn adik wat salah mcm ne pn abah ttp x marah...sampaikn ari 2 adik Cik Kasut nie terjatuhkn pisau so pemengang dia patah kena lak pisau 2 pisau kesayangan abah ha mau x kalut dia kn marah ngan abah. so kitaorg pn pakat ler ckp dekat abah yg si adik (kucing ) nie yg kasi patah...peh ko dia x kena marah....klu kitaorg peh mau jer 2 ari 3 mlm x abis lg...2 ler penangan adik. tp semua 2 smua kenangan terindah.adik n kakak dh xde. dh mkn pn...kakak mati dlu...mati sbb batu karang. adik plak sbb banjir ari 2..

klu korang prasan adik n adik  nie ada 2 ekorkn...kebetulan jer  depa nie colour pn sama prangai pn sm so kitaorg pn boh ler nm sm....sorang adik sorang g adik junior..tp smua dh xde...tp x pe pas ni kita story mory pasai kucing baru lak...hope so mummy2 kucing kt umah 2 sedia utk membuntingkat dri...wkakakak leh cam 2 :)

si adik nie suka sgt dok tmpt2 yg mcm nie so klu nk basuh baju 2 make sure lu dia xde kt dlm nie...hahaha kang x pasai2 terbasuh dia sx...

kakak yg posing maut...... kakak nie badan dia 6 kilo...klu p jumpa vet jer mesti kn marah punyer...sbb gemuk...mcm ne x gemuk klu x kasi mkn jer dia bising kt dapur x pn jap g dia gigit tong friskies dia 2...nk minum air pn sm gak ngan adik dh ada bekas air kt tmpt mkn pn xnk nk minum air dlm toilet jugak..dh 2 dok meow2 dlm toilet 2...agaknyer air kt toilet 2 sejuk kot. kucing pn nk minum air sejuk ker?

adik nie prangai dia bila kita nk mengemas dia pn sebok ler nk mengemas jugak. nie adik nk blk kolej pn sebok jugak...dh kitaorg msk dia dlm nie blh lak xnk kluar...hahahah klu kluarkn dia msk blk...pas 2 dia nie patang toi jumpa camera...tgk sndrlah camne renungan mata dia 2...poyo jer wat muka simpati...1 lg dia x leh jumpa beg...klu jumpa jer dia mesti nk msk punyer.so dok le dia dlm 2 lg dia x trasa panas kang klu panas dia kluar ar. pas 2 x leh tgk straw..klu sapa2 minum air pakai straw jap g dia mai menempek jer dia cabut straw 2 wat lari. main ler dia sensorang.... bila ilang tah mn dia letak mai blk menempek wat muka seposen....adik2 .....rindu kt adik...waaaaaaaaaaaaaaa..... :(

bajet handsome kot...

tgk manja x manja ler sekoq nie...nk tido pn nk mempek kt org... sweetnyer masa nie...klu bt prangai....buruk no ler rupa...

mata sapa paling besar punyer....

wat muka cam byk masaelah kunun

kakak yg gemuk

aksi seksi

nie zaman2 kcik2 g...hahahah buruk no dlu pas besaq skit peh mantop

kakak nie dia x aktif sgt mcm adik nie...dia baik x suka merayau mcm adik..x suka gaduh, dok umah jer...klu nk kluar pn dia slalu dok men tmpt yg slalu dia p.so kt c2 jgklah kitaorg tanam kakak n adik.adik pn suka jugak men kt situ. dekat pokok klapa n pokok plam.hahahahh klu panjat jer bkn men pas 2 bila nk trun tekial2...x reti dh 2 mulaler wat sore simpati nk trun...

kakak nie d sebabkn kemontelan dia penah dlu p kt vet k'jaan. kt vet 2 klu kucing n anjing 1 tmpt.so klu kucing ada anjing kn tambat kt luar. nk d jdkn cita ada amoi nie ckp eh awak punya kucing ar besa wo...Cik Kasut ckp xdelah besa jer...anjing awk n kucing sy sama jer besar...amoi 2 kt mmglah tp i tkt lu punyer kucing gigit sy punyer anjing....Cik KAsut tediam...ait pa hai lak kucing Cik Kasut nk gigit anjing dia...kucing jer kot nie...hahaha...Cik Kasut ckp le sy lak tkt lu punyer anjing gigit sy punyer kucing..

mn penah kucing gigit anjing. apalah sgt si kakak nie...jambu jer lebih. d sebabkn kemontelah kakak nie dia slalu jer kn buli ngan adik dia...adik dia nie suka no sakat kakak..dia dia mgada2 nk men mulalah dia gomoi si kakak nie...tp part yg palaing suka si adik nie gigit kt peha kakak dia 2. tau ler isi penuh x mau dia 2...hahahah pa g kakak pn dgn sore yg ala hai...lemak berkrim d sukai ramai mrh... tp mmg kakak nie asyik kena buli jerlah...

p/s : KAKAK ADIK CIK KASUT RINDU KT KORANG...WAAAAAAAAAAAAAAAAAA 




Wednesday, 29 June 2011

Zaman tua2 past 2

Assalamualaikum...

Cik Kasut nk smbg gambo ari 2 yg zaman tua2 ......

bestnyer time nie dok kt kitchen....blh melakak kunun cam kt redbox kunun...korang nk betekak ker....nk merepek merabah ka...janji siap keje...n yg penting kerjasama :)

muka kena control okes....baru ada mutu n keunggulan...

sebelum peksa kita tangkap gambo lu...wakakaka...jgn x tau kitaorg peksa dlm hotel okes....korang ade....nan hado...kitaorg peksa kt dlm dewan pa nm tah dlm hotel UiTM...klaz ko maria :)
dlm nie ada naim,andy,apek,ulat,maria,akma,shy, kak mas n hehehe Cik Kasut lupa da nm...blh cam 2....kengkwn sindri pn leh lupa :(

nie ler kitaorg punyer lec yg sempoi...ada g ler yg sempoi...smuanyer sempoi2 belakalah...korang kenai x sap dia nie...alah sapa x kenai dia nie Chef Kamarul aka mat periuk. masa nie dia lom klua tv lg...En. Kamarul nie suka coklat so kitaorg pakat ler ngan kitaorg punyer lec pastry Pn. Maria btkn kek coklat ghanache... pas 2 adalah adiah2 sampingan lain yg smuanyer coklat2 blaka....hahahahah...


nie lak sblm klas serving...dlm course ada 2 group. group A dan group B. dlm group A bahagi lg A1 dan A2 mcm 2 jgk group B. so klu A1 serving group A2 kt kitchen. mcm 2 ler seterusnyer...En. Kamarul nie bila dlm kitchen dia serius skit...dlm klas dia santai skit...leh wat gurau2...

nie masa kitaorg part 1...dlm klas pastri...cap itam 2 ler kitaorg punyer lec. En. Sharul. rasanyer dia dh x ngajo kot. dia bk kedai pastri sndr kt shah alam tp x tau lak Cik Kasut kt ne...





Kerani yang malang


 Assalamualaikum...

ceritera lawak d tgh ari nie :)

Pada satu hari, Ajoi pergi ke Pejabat Pos Seremban yang tujuannya untuk mengirim surat kepada Sumardi di Sarawak.

Sampai di pejabat pos, Ajoi nampak macam terpinga-pinga dan lama berdiri sambil memegang kertas , sampul surat. Lepas setengah jam Ajoi buat muka bodo camtu, dia dihampiri oleh kerani Pos yang pun dah boring sebab tak ramai pelanggan yang datang kerana ramai dah menggunakan email dan membayar bil secara online.

Boleh saya bantu Encik?tanya kerani tersebut. “Kalau nak beli stamp di mana?tanya Ajoi.
Kerani tersebut membawa Ajoi ke kaunter untuk membeli stamp.

“Ada lagi yang saya bantu Encik?” tanya kerani cemerlang tersebut.

“Oh ya, tolong tulis alamat dan nama kawan saya ni sambil mengeluarkan sekeping kertas yang mengandungi alamat Sumardi dari koceknya dan sampul surat.

Kerani tersebut dengan senang hati menulis nama Sumardi dan alamatnya.
Ajoi: “Errr, encik bleh tolong saya lagi

Kerani Pos: “Boleh jer encik, saya pun tengah free ni.Tolong aper lagi Encik?

“Kalau gitu tolong tuliskan surat ni sekali, saya tertinggal cermin mata la..kata Ajoi sambil menghulur dua-tiga keping kertas.

Lepas tu mamat kerani tu menulis surat seperti yang dicakapkan oleh Ajoi.

Nak dekat dua jam juga baru hampir selesai menulis surat tersebut.Maklumlah tanya khabar jer dah setengah muka surat, isinya satu muka surat, penutup dan pantun jer dah satu muka surat juga.

Kerani tu macam dah tak tahan lagi, maklumlah dah lama tak menulis, 2-3 muka pulak tu. Jari pun dah naik lenguh, baju pun dah tersinsing ke lengan dan dahi pun dah naik berpeluh walaupun dalam air-cond.

Namun begitu, oleh kerana hormat dengan Piagam Pelanggan yang tertampal di dinding, dengan nada sopan dia bertanya Ajoi.

“Dah siap encik?

Ajoi menjawab, “Ada sikit lagi,di bawah tanda tangan saya, tulis camni

*P/S: Maaf ya bro,tulisan buruk giler....
klu korang rasa cam nk penampar x????hahahahha




Kimchi

Assalamualaikum....

Ari nie kita belajar mengenai kimchi. pa 2 kimchi????  kimchi nie traditional fermented korena dish. kimchi nie kira ala2 jeruk sayur ler...tp bg yg x mkn sayur 2 cam Cik Kasut nie mmmmmmmm wakakaka...ok ler....bkn pn Cik Kasut bt pn...wakakaka...yelah dh x mkn wat pe nk bt ye dak....wakakakaka...tp Cik Kasut x tau ler rasa kimchi yg sebetulnyer nie..tp nk mkn pn ms 2 pk gak 2 3x..hahaha...



sori ler yek ada hias pape pn...x kose nyah....

sebelah mlm lak mkn nasi goreng kimchi...hahahaha jgn x tau d sebalik ns goreng nie tersembunyi telur mata kobau...hahahah...suprise :)




Tuesday, 28 June 2011

Perhimpunan Bulanan

Assalamualaikum...

Td mcm besalah org keje gomen adalah perhimpunan bulanan...yolah besalah...mcm2 amanat Dato' KP. sblm dengar amanat... kitaorg bt senaman sore dlu..wakakak...pa lg nanyi lahkn..first skali lagu negaraku...korang pn taukn lagu 2 cam nekn tp x pelah Cik Kasut kasi jugak ler lirik dia kot2 korang leh test sore kn.

NEGARAKU

TANAH TUMPAHNYA DARAHKU

RAKYAT HIDUP BERSATU DAN MAJU

RAHMAT BAHAGIA TUHAN KURNIAKAN

RAJA KITA SELAMAT BERTAKHTA

RAHMAT BAHAGIA TUHAN KURNIAKAN

RAJA KITA SELAMAT BERTAKHTA

 pas 2 kitaorg nanyi lg jabatanlah. tajuknyer Pustaka Warisan Bangsa. klu nk dengar lagu sila klik ke Pustaka Warisan Bangsa 2 yek...nk attach x blh da.... :(

Bagai api obor memberi cahaya, 
Perpustakaan kita, 
Menjadi kebangaan semua 
Penyuluh hidup jaya. 

Berbagai maklumat terkumpul sedia, 
Berkhidmat penuh setia, 
Berbakti pada rakyat Malaysia, 
Rahmatnya tak terhingga

Perpustakaan Negara Malaysia 
Penggerak budaya membaca 
Berbagai khazanah yang ada 
Pustaka warisan bangsa 

Rakyat yang berilmu akan terus maju, 
Gunakan sumber ilmu, 
Bersama kita membina minda, 
Wawasan jadi nyata.

pas 2 kitaorg nyanyi lagu Budaya Membaca...alah lagu slalu ler klua kot tv. klu nk dengar lagu nie sila klik dekat Budaya Membaca okes... :)

Semaikan di jiwa budaya membaca
Pasti bertambah ilmu yang ada
Bangsa dan usia bukan ukuran
Yang membezakan kebijaksanaan

Bacalah bacalah mari membaca
Mudah dilakukan di mana berada
Bacalah dengan mata dan hati
Dunia luas kita terokai

Beraneka jenis bahan bacaan
Yang bermanfaat pilihan utama
Orang berilmu dipandang mulia
Semaikan budaya membaca
Ulang 4X
Bacalah bacalah mari membaca
Jadikan membaca budaya kita
Jadikan membaca...budaya kita


dah dengar amanat pa lg sambung keje da ....




Mak dan pasangan anda…….

Orang kata aku lahir dari perut mak..
(bukan org kata...memang betul) 

Bila dahaga, yang susukan aku.... mak                                
Bila lapar, yang suapkan aku....
mak                                  
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
mak                        
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....
Mak                          
Bila bangun tidur, aku cari....
mak                                  
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
mak                            
Bila nak bermanja, aku dekati....
mak                                
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
mak                              
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....
mak                            
Bila nakal, yang memarahi aku....
mak                                
Bila merajuk, yang memujukku cuma....
mak                              
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
mak                      
Bila takut, yang tenangkan aku....
mak                                  
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
mak                              
Aku selalu teringatkan ....
mak                                    
Bila sedih, aku mesti talipon....
mak                                
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....
mak                          
Bila bengang.. aku suka luah pada..
mak                                
Bila takut, aku selalu panggil...  
"mmaaakkkk! "                            
Bila sakit, orang paling risau adalah....
mak                            
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
mak                            
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
mak                              
Bila ada masalah, yang paling risau....  
mak                              
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..  
mak                          
Yang selalu masak makanan kegemaranku....
mak                            
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
mak                
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
mak                      
Yang selalu berleter kat aku...
mak                                  
Yang selalu puji aku....
mak                                      
Yang selalu nasihat aku....
mak                                    
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
mak      
                 
Aku ada pasangan hidup sendiri....
       
                           
Bila seronok, aku cari.......pasanganku                              
Bila sedih, aku cari......
mak
                                     
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku                          
Bila gagal, aku ceritakan pada....
mak    
                           
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku                            
Bila berduka, aku peluk erat....
emakku  
                           
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku                            
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah.....
mak  
                         
Bila sambut valentine... Aku bagi hadiah pada pasanganku                    
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
               
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku
                                   
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku    
Entah bila... aku nak talipon  
mak
                               
Selalu....aku belikan hadiah untuk pasanganku                          
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk  
emak        
                   
Renungkan:  

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?        
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah"...
                 
Berderai air mata jika kita mendengarnya........  
                     
Tapi sekarang mak sudah tiada..... .....
MAKKKKK...RINDU MAK..... RINDU SANGAT....        

Berapa ramai yang sanggup
  menyuapkan ibunya....  
berapa ramai yang sanggup
  mencuci muntah ibunya.....  
berapa ramai yang sanggup
  mengantikan lampin ibunya......  
berapa ramai yang sanggup
  membersihkan najis ibunya.......  
berapa ramai yang sanggup
  membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....      
berapa ramai yang sanggup   berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
dan akhir sekali  berapa ramai yang   sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.
Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,
"Saya Sayangkan Ibu".  
 Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya




Monday, 27 June 2011

Kisah Pasir dan Batu

Assalamualaikum...

lihat & dengarkan …….Sebuah kisah pasir & batu

kisah ini menceritakan tentang 2 sahabat yang berjalan melintasi gurun pasir.

Ketika dalam perjalanan itu mereka mula bertengkar dan yang seorang telah menampar pipi sahabatnya.

Yang ditampar pipinya hatinya terluka, tapi tanpa berkata sepatah pun dia kemudian menulis di pasir:-

“HARI INI SABAHBAT BAIKKU MENAMPAR WAJAHKU”

Mereka meneruskan perjalanan sampai berjumpa sebuah oasis, di mana mereka memutuskan untuk berehat dan mandi.

Tetapi orang yang wajahnya ditampar terjatuh di pasir jerlus dan mula tenggelam; tetapi sahabatnya berjaya menyelamatkannya.

Setelah pulih keadaannya, dia mengukir kalimah di sebuah batu :

“HARI INI SAHABAT BAIKKU TELAH MENYELAMATKAN HIDUPKU”

Orang yang telah menampar sahabatnya dan kemudian menolongnya, lalu berkata;

“Setelah aku menampar kamu, kamu menulis di pasir dan sekarang kamu menulis di batu, kenapa?”
Sahabat yang ditanya menjawab :-

“Ketika seseorang menyakiti, kita harus menulisnya di pasir; supaya angin dapat memaafkan kita dengan meniupnya lesap tanpa meninggalkan kesan”.

“Tetapi saat orang melakukan kebaikan untuk kita, kita harus mengukirnya di batu; supaya tidak ada satu angin pun yang sanggup menghapuskan ingatan indah itu”.

BELAJARLAH UNTUK MENULIS KEPEDIHANNYA DI PASIR DAN MENGUKIR PENGALAMAN BAIKMU DI BATU.

Orang bijak pandai berkata :- Kita memerlukan
·         1 minit untuk menemukan seseorang yang istimewa
·         1 jam untuk kita menghargainya
·         1 hari untuk kita menyukai dan mengasihi
TETAPI MEMERLUKAN WAKTU SEUMUR HIDUP UNTUK MELUPAKANNYA.
Ciptakan waktu untuk kehidupan!




Dia budak agama, dia pergi usrah, dia pakai tudung labuh

Assalamualaikum......

sekadar pengkongsian ilmu.....

Ada seorang hamba Allah perempuan ini. Dia adalah seorang bekar pelajar di sekolah agama. Dia seorang yang solehah, menjaga auratnya dan memakai tudung labuh. Dia juga rajin mengikuti usrah.

Ditakdirkan Allah, dia dihantar belajar ke luar negara. Negara yang dia pergi, bukan pula negara orang Islam. Jurusannya bukan jurusan agama, tetapi Perubatan. Maka, dia diangkat menjadi orang yang dipercayai oleh pelajar yang seangkatan dengannya.

Awal-awal, dia seorang yang komited dengan agama. Sering mengajak kawan-kawannya agar mengingati Allah, melaksanakan amanah-Nya, dan meninggalkan larangan-Nya.

Satu hari, dia jatuh cinta dengan seorang lelaki yang bukan Islam. Lama kelamaan, dia meninggalkan peribadinya yang lama. Walaupun masih bertudung labuh, dia tidak lagi menjaga batas pergaulan. Sampai satu tahap, dia pernah tidur di dalam kereta berdua-duaan dengan lelaki tadi.

Apakah pandangan anda?

Apa yang anda akan lakukan bila mengetahui perkara ini, bila melihat perkara ini, atau bila menjadi salah seorang daripada kawan-kawan kepada pelaku perkara ini?

Kisah rekaan saya, tetapi situasinya merata-rata

Saya reka cerita itu. Ini bermakna, saya tidak pernah melihatnya dengan mata kepala saya sendiri. Tetapi situasi yang sinonim seperti cerita saya di atas berlaku di banyak tempat. Tidak perlu tanya saya dari mana saya tahu, tetapi saya sekadar hendak anda menjawab, betul atau tidak.

Betul kan?

Budak sekolah agama, lelaki ke, perempuan ke, dulu baik, tiba-tiba terjebak dengan sesuatu di luar lunas agama Allah. Perempuan tudung labuh, dulu jaga hubungan lelaki perempuan, tiba-tiba bercouple. Rakan kita yang nampak alim, tiba-tiba terdengar khabar dia berzina.

Ya, apa yang kita lakukan pada mereka-mereka ini?

Biasanya, mereka dihina. Disisihkan.

Cis, menyampah gila aku. Dulu baik bukan main. Sekarang, mengalahkan aku buruknya. Aku pun tak pernah berdating dengan perempuan tau.
Aku tak sangka betul, dulu bukan main solehah. Ingatkan aku itu ini. Sekarang tup-tup keluar dengan mamat tu. Tak senonoh la. Hipokrit.

Tengoklah budak sekolah agama tu. Kata je belajar agama. Dulu bukan main lagi ceramah bagi dalil-dalil Al-Quran ingatkan orang. Sekarang, entah syurga dengan neraka pun tak kenal ke hapa.

Dan 1001 macam lagi yang biasanya akan terlepas dari mulut kita. Atau paling tidak, terdetik di dalam hati.

Kenapa? Kenapa kita senang bersikap demikian?

Akhirnya, mereka yang dahulunya ala-ala ustaz ustazah harapan agama ini disisihkan kerana kemaksiatan dan keingkaran yang mereka lakukan di hadapan mata kita hari ini. Mereka dikutuk, dihina, dikeji, dihentam-hentam. Dan 99%, semuanya dilakukan di belakang mereka.

Saya suka bertanya.

Siapa yang pernah pergi dan bersembang, berbincang, mendalami kenapa mereka berubah sedemikian rupa?

Tiada siapa menarik mereka

Kita selalu kata begini:

Alah, pelajar agama, takkan tak tahu.

Dia kan hafal 30 juzuk  Al-Quran. Takkan la tak reti-reti lagi.

Tetapi pada saya, ini satu prinsip yang membawa kepada sikap kita yang saya nyatakan di atas. Ya, secara tidak langsung, kita seakan-akan meletakkan taraf pelajar agama, orang yang mengikuti usrah, mereka yang bertudung labuh dan berkopiah ini di taraf MALAIKAT.

Sedangkan, mereka adalah MANUSIA.

Bila namanya manusia, pasti ada waktu kesilapannya. Dan kadangkala, silapnya boleh jadi lebih buruk dari kesilapan mereka yang tidak pernah pun sekolah agama. Tetapi inilah dia ujian Allah SWT.
Dengan prinsip kita di atas tadi, maka kita meninggalkannya. Kita tidak menegurnya. Kita nampak dia mula berubah ke arah kejahatan, kita menjauhinya kerana kita kata dia dah tahu, dia mesti dah faham serta sebagainya.

Kesilapan kita, adalah di sini.

Tiada siapa yang bergerak menarik mereka.

Sebagaimana kamu, mereka juga begitu, saya juga begitu

Bila kita melakukan kesilapan, kita senang untuk orang faham kenapa kita boleh tersilap. Kita tertipu ke, kita terjerat ke, kita memang betul-betul tak tahu kemudian terbiasa dengan kesilapan itu ke, dan 1001 sebab lagi.

Jadi, bila orang hentam-hentam kita tanpa memahami, kita pastinya sakit hati.

Begitulah perasaannya mereka yang buat silap. Saya kira, kita sama dalam hal ini. Baik kamu, mereka, mahupun saya.

Saya sendiri, amat benci manusia yang pakai hentam sahaja tanpa memahami. Kenal pun tidak, sudah menghentam macam dia tahu-tahu aja apa sebenarnya yang terjadi.

Jadi, apakah sikap kita?

Pernahkah kita mendekati pendosa-pendosa yang beragama  ini, atau kita sekadar menghina kesilapan, ketersasaran mereka dari jauh sahaja?

Mereka perlukan manusia yang memahami

Kadangkala, ada something yang di luar jangkaan berlaku dalam hidup mereka ini. Sebab itu dari sebaik-baik manusia, boleh berubah sebegitu rupa. Kita yang biasa-biasa ni, melenting la. Kita terlupa bahawa dia rupanya manusia juga.

Tidak ramai yang mampu bersabar. Sedangkan, keadaan ini hanya boleh dihadapi oleh mereka yang tenang dan rasional.

Siapa yang pergi mendekati mereka, memahami mereka, cuba mencungkil apa sebenarnya permasalahan mereka, kenapa mereka sampai boleh tersasar sedemikian rupa. Siapa? Siapa yang berusaha sedemikian rupa?

Aku tegur dah dia.  Ya la, tegur macam mana? Tegur sekali pastu blah? Tegur 10 kali lepas tu penat?

Kadang-kadang, kita terlupa yang kita tak pernah pun bina jambatan hati dengan mereka. Kita tak kenal mereka dalam erti kata sebenar. Kita dan dia tak pernah ada apa-apa perkongsian.

Bila terjadi perkara sebegini, kita lebih senang menghentam. Tegur sekali dua, lepas tu kata tak ada harapan. Ajak masuk usrah balik semula dua tiga kali, kemudian kata dia dah tak dapat hidayah.

Ini masalah kita.

Kemudian kita salahkan dia.

Sebenarnya, kita pun sama. Berputus asa mengajak dia ke jalan Allah.

Bila dia berdosa, tak kira la dia budak agama ke, ulama sekalipun, sepatutnya kita layani dia dengan baik. Tunjukkan dia jalan yang betul.

Sejak bila seseorang itu bila dia jadi pelajar sekolah agama, dia ikut usrah, dia pernah berdakwah ajak orang buat baik, dia keluaran Al-Azhar ke hapa ke, bila jadi maksum?

Sejak bila pula, manusia-manusia ni, bila buat dosa, dibolehkan kita membiarkan mereka?

Bukankah layanannya tetap sama dengan orang yang tidak pernah belajar agama, tidak pernah ikut usrah, tidak pernah berdakwah yang buat dosa?

Yakni tegur, dan pimpin mereka.

Pimpin ya. Pimpin. Fahami maksud perkataan pimpin.

Mereka lebih baik. Kami bukan pelajar agama

Satu lagi kesilapan kita, kita suka kata: Mereka budak agama. Aku bukan budak agama. Mereka pakai tudung labuh. Aku tudung tiga segi aja

Dan akhirnya, kita tinggalkan mereka.

Ini kesilapan yang paling besar. Siapa la ajar penegur itu kena sempurna. Kita ni, menegur sambil memperbaiki diri. Kita budak agama ke, bukan budak agama ke, kalau sesuatu kita rasa patut tegur, walaupun teguran kita tu ala-ala menghentam diri sendiri, kena tegurlah juga.

Apa barang bai main kutuk-kutuk belakang aja?

Dia kan budak agama, dia mesti faham.

Kalau macam itu, budak agama mestilah malaikat semuanya. Tak akan ada buat salah.

Ala, macam kita belajar la. Faham-faham pun, bukan dapat 100% dalam periksa. Betulkan?

Ada ke yang skor semua mata pelajaran dia 100%?

Kalau ada pun, sekelompok kecil aja.

So, macam mana sekarang?

Kena tegur la. Bergerak mendekati mereka ini. Fahami masalah mereka ini. Mana tahu, hati mereka meronta-ronta untuk kamu membantu mereka sebenarnya.

Penutup: Kamu berdosa kalau sekadar membiarkan

Ya, kamu berdosa. Sebab mencegah kemungkaran itu adalah wajib.

Saya mencegah dengan hati.  Ha ha.. ini alasan kamu nak bagi kan?

Rasulullah SAW bersabda: Sekiranya kamu tidak mampu.

Jadi, kalau ada kudrat, ada suara lagi, ada tenaga lagi, itu tandanya mampu  itu masih ada pada kamu. Maka, kamu berdosa kalau tidak menegurnya. Teknologi hari ini lagi la ada macam-macam. E-mail ada, facebook ada, Yahoo Messenger ada. Kalau nak pakai gaya zaman P.Ramlee pun boleh  tulis surat.

Kemudian, tegur bukan sekali.

Berkali-kali. Sampaila terjadi salah satu dari empat perkara. Apa dia?

>Kamu mati.

>Da mati.

>Matahari terbit dari barat.

>Dia berubah.

Selagi tak berlaku empat perkara ini, adalah tidak patut kita berputus asa dalam memberikan teguran. Kalau tak makan dengan plan A, kita bagi dia plan B. Kalau plan B dia tak boleh jugak, kita bagi dia plan C. Sampai la plan Z. Kalau tak boleh jugak, kita bagi dia plan AZ pula. Kalau tak boleh lagi, bagi plan BZ dan begitulah seterusnya. Sampai salah satu dari empat perkara tadi terjadi pada kita.

Tapi dia budak agama  Kamu ulang lagi benda ni.

Sudah-sudah. Dia manusia juga.  itu kata saya.

Ayuh, jangan cakap belakang sahaja.

Rapati dia, berikan nasihat. Laksanakan tanggungjawab kamu sebagai seseorang yang faham bahawa dia telah tersasar daripada Allah SWT.

Sesungguhnya, menebarkan kebaikan itu adalah tanggungjawab orang yang beriman.

Tidak kira, kamu budak sekolah agama, atau bukan.


Sunday, 26 June 2011

Islam itu Mudah..

 Assalamualaikum.....

sumber : selatanonline

Kita cenderung mengatakan bahawa dalam beribadah terkadang terasa berat dan ketika diberikan sebuah kepercayaan, kita juga merasa berat untuk melaksanakannya.
Tetapi ALLAH telah mengatakan bahwa islam ini sebenarnya mudah dan orang-orang yang menyulitkannya akan mendapat suatu timpaan azab yang cukup berat…
Sumber dari salah satu buku Aidh Al-Qarni “Sumber inspirasi orang-orang soleh” :
Rasulullah bersabda . “Setiap muslim wajib bersedekah.” Seseorang bertanya , “Bagaimana jika tdak memiliki sesuatu yang akan disedekahkan?”, Rasul bersabda , “Hendaknya dia bekerja sehingga dapat memberi manfaat untuk dirinya sendiri, lalu dapat bersedekah.”
Seseorang bertanya lagi , ” Bagaimana jika dia tidak mampu melakukan hal itu?”, Rasul menjawab , ” Hendaknya dia membantu orang yang sangat memerlukan.”
Seseorang bertanya lagi,” Bagaimana jika dia juga tidak mampu melakukan hal itu?”,
Rasul menjawab ” Dia harus mengajak orang lain ke jalan yang benar atau berbuat kebaikan.”
Bagaimana jika dia tidak mampu juga melakukannya?”
Rasul menjawab “Dia harus menahan diri dari perbuatan buruk, kerana hal itu merupakan sedekah!”
Rasulullah SAW bersabda : ” Binasalah orang yang suka mempersulit masalah.”
Rasulullah mengatakan hal itu sebanyak tiga kali.
Rasulullah SAW bersabda : ” Islam itu mudah. Seseorang yang mempersulitnya, tidak akan mampu melaksanakannya. Berbuatlah yang benar, berkatalah yang baik , berilah khabar gembira , dan mintalah pertolongan ALLAH dengan bersedekah berupa makan pagi dan malam, atau satu macam perhiasan.”
Rasulullah SAW bersabda : ” jika kalian mengantuk saat hendak solat, tidurlah hingga rasa mengantuknya hilang. Kerana jika solat dalam keadaan mengantuk, dia tidak dapat memahami bacaannya , sehingga dikhawatirkan ketika memohon ampun, dia malah mencaci dirinya sendiri.”
Hadis-hadis diatas telah mempertegas bahwa islam itu mudah. Mudah2an kita tidak termasuk orang-orang yang suka mempersulit agama kita.
Islam itu mudah. Seseorang yang mempersulitnya, tidak akan mampu melaksanakannya. Berbuatlah yang benar, berkatalah yang baik , berilah khabar gembira , dan mintalah pertolongan ALLAH
Wallahua’lam.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...