Wednesday 1 June 2011

bagaimana klu nyawa kita bergantung pada doa org lain....

Assalamualaikum

Bismillahirrahmanirrahim.....

Roshaizad (bkn nm sebenar), 38 thn mempunyai seorg isteri berusia 32 thn yg cantik dan baik hati. Suri rumahtangga sepenuhnya. Dikurniakan 2 org anak lelaki berusia 8 dan 6 thn. Beliau berkerja di sebuah sykt a.bangsa sebgi maintenance engineer di samping memegang jawatan sebgi penyelia Emergency Responce Team ( ERT ) di kilangnya. Tugasnya agak sibuk dan adakalanya berkerja hinga lewat mlm dan di ujung minggu.

Jan 09, beliau tlh terlibat di dlm kemalangan jlnraya sewaktu ke tmpt kerja pd kira jam 7.30 pg. Kereta yg dipandunya betembung dgn sebuah van kilang sewaktu dia cb memotong sebuah van kilang yg lain di sebuah selekoh di Gurun, Kedah.

Beliau tlh koma slama 3 ari dan dirawat di sebuah hospital pakar slama 47 hari lagi.Sy (bukn cik Kasut no) antara yg awl smpi di hospital slps dpt panggilan dri isterinya. Sy juga antara org yg pe1 dilihatnya slps beliau sedar dr koma slps isteri dan doktor yang merawatnya.

Sewaktu beliau koma

Beliau didatangi oleh malaikat dan mengatakan pdnya usia beliau hanya tinggal 1 jam saja iaitu pd hari Ahad, jam 1.45 ptg. tp Allah akan tangguhkan kematiannya sekiranya ada 50 org yg mendoakan secara ikhlas akan pjg usianya. Beliau betanya sudah berapa ramai yg mendoakannya secara ikhlas sehingga kini. Jawab malaikat itu hanya 3 org. Malaikat tunjukkan siapakah orang tu. insan itu ialah isteri beliau yg becucuran airmata sejak ari pe1 lg dan kedua anak beliau yg sdang tidur d kusi d luar wad.

Malaikat itu  memperlihatkan mereka yg mendoakannya iaitu kawan-kawannya temasuk sy, ahli kariah masjid yg membacakan surah yasin utknya.

ibubapanya, ibubapa isterinya, adik beradik, sahabat handai dan rakan sepejabat. semua di antara mereka telah melawatnya dan mendoakannya tapi tak diterima Allah. Beliau betanya kpd malaikat itu, mengapa doa mereka tidak diterima. Malaikat menjawab, tiada keikhlasan 100% di hati mereka.
Masa kian suntuk. Dia pun x tahu mengapa malaikat memperuntukkan masa yg begitu singkat kpdnya utk hidup di dunia ini.
Apa yg terjadi pdnya kini. Dia pun kurang pasti. Malaikat terus menunggu dan melihat waktu kian menghampiri jam 1.45 ptg.Hanya tinggal 10 min lg. mustahil utk cari 47 org yg ikhlas mendoakan panjang usianya dlm masa sesingkat itu. Dia bertanyakan malaikat itu, adakah tuan akan cabut nyawa sekiranya saya gagal mendpt 47 org berkenaan, Jawab Malaikat “Ya, Kurang dr 1 min, malaikat menghampirinya dan berkata, Allah mengkabulkan doa mereka yg mendoakan pjg usia anda. Anda berjaya mendpt 50 org ikhlas yg bebuat demikian.

Roshaizad bertanya, siapakah orang-orang itu. Malaikat tunjukkn mereka itu. Mereka jemaah anak yatim yg baru saja menunaikan solat zohor sebentar tadi dan berdoa utk anda. Anda pernah pergi ke rumah anak-anak yatim berkenaan pd bln Ramadhan yg lalu dan pernah menghulurkan bantuan kewangan. Mereka terbaca dlm akhbar mengenai kemalangan anda dan zohor tadi mereka tlh bersolat dan berdoa utk anda. Doa ikhlas mereka diterima Allah swt. Malaikat itu kemudiannya ghaib dan tepat 1.45 ptg Roshaizad sedar dr koma dan meraung kesedihan.

Isteri beliau yg ada di sisinya turut menangis. Sy x tahu mengapa beliau menangis slps sedar dr komanya.

Setelah beberapa ketika barulah cerita di atas ini diceritakan pd sy utk tatapan anda sekelian.

Apa yg disesalkan:

1.Beliau mengabaikan masa santai bsama isteri dan anaknya krn kejar duit dan t.jawab kerja. Sedangkan isteri dan anak-anaknya amat syg pdnya dan doanya amat ikhlas.

2.Dia mengabaikan t.jawab sosial dgn jiran dan masy. sekeliling dan ini menyebabkan mrk x ada rasa kasih pd sy klu sy mati

3.Dia abaikn dan x tepati janji pd kwn hingga kwn marah pdnya dan doanya tidak ikhlas. 

4.Beliau jarang pergi masjid kecuali pd hari Jumaat dan ini menyebabkan jemaah masjid kurang mengenalinya dan menyebabkan doanya tiada ikhlas.

5.Beliau jarang beri sedekah dan amal jariah. Nasiblah sumbangan ke rumah anak yatim yg diberikan tempoh hari atas desakan isteri beliau.

6.Beliau jarang bertolak ansur dgn kakitangan walaupun hal-hal yg remeh. Ini menyebabkan kakitangannya membencinya dan doa mrk juga x ikhlas.

7.Beliau jarang bekunjung ke umah adik beradik dan tkt adik beradik pinjam wang dgnnya. Ini juga x keikhlasan dari mereka.

8.Beliau byk x sakitkn hati ke dua ibubapanya krn x tunai janji utk blk ke kg pd hari tetentu sbb kerja beliau. Itu sbb ibubapanya marah. Kes ini hanya Allah yg tahu.

9.Beliau gagal tunaikn solat pd waktunya lantaran kerja beliau atau adakalanya tak sembahyang terus terutamanya solat Asar

10.Beliau x tunaikn zakat walaupun beliau layak berbuat demikian.

Sahabat:

Allah masih syg pd kita apapn ianya memberi pengajaran kpd kita Ambillah ikhtibar dr cerita ini.

Dirikan solat tepat pd waktunya, keluarka zakat. Luangkan masa bersama keluarga. Imarahkan masjid selalu. Baliklah lihat wajah ibubapa krn Allah berikan pahala ke atas perbuatan kita . Berbaik dgn jiran dan kenalilah mereka. Bertolak ansur dgn mereka yg memerlukan. 

Ingat! kita akan dpt apa yg kita telah beri. Selalulah memberi.

 Wallahualam.....



















Image removed by sender.


No comments:

Post a Comment

Sila tinggalkan kesan kasut selipar anda d sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...