Thursday 7 June 2012

Kisah Umar Abdul Aziz dan Ana


Assalamualaikum.....

moga kisah ini menjadi tauladan dan pengangan kita semua...InsyaAllah

 
Cuaca yang panas, matahari memancar terang sejak pagi, setelah selesai bermain anak bongsu Khalifah Umar Abdul Aziz merasa lapar dan meminta makanan dari ibunya. Namun ketika itu isteri khalifah Umar, Fatimah belum memasak apa-apa.
 
“Pergilah berjumpa dengan ayahmu di Baitulmal, mungkin dia dapat memberikan kamu sesuatu yang dapat dimakan,” kata Fatimah.
 
Si anak terus berlari riang menemui ayahnya. Ketika itu dia melihat ayahnya Khalifah Umar bersama beberapa orang pegawai sedang menimbang sejumlah buah epal untuk diberikan kepada yang layak.
Tiba tiba si anak masuk dan terus menuju ke arah longgokan epal dan terus mengambil sebiji epal untuk dimakannya. Khalifah Umar melihat tindakan anak kesayangannya dan segera merebut epal itu dari mulut anaknya sehingga anaknya menangis lalu berlari pulang ke rumah.
 
“Wahai Amirul Mukminin, anakmu sedang lapar, kita masih mempunyai simpanan buah epal yang banyak untuk diberikan kepada orang ramai, sekiranya hilang sebiji, tentu tidaklah ia menyebabkan kerugian,” kata Sahal, adik Khalifah Umar bin Abdul Aziz yang turut berada di situ dan menyaksikan kejadian tersebut.
Sahal, tidak sampai hati melihat anak saudaranya yang sedang lapar itu menangis ketika sebiji epal  yang hendak dimasukkan ke dalam mulut yang direbut oleh ayahnya.
 
Khalifah Umar hanya berdiam diri mendengar kata-kata adiknya ini. Hatinya sendiri ketika itu gelisah. Dia terpaksa memilih antara keredhaan Allah dengan keinginan anak kesayangannya. Dia memilih mengutamakan keredhaan Allah.
 
Setelah selesai kerjanya di Baitulmal, Khalifah Umar Abdul Aziz segera pulang ke rumah. Dia menemui anaknya, dia memeluk dan mencium buah hatinya serta dia juga mencium bau buah epal dari mulut anak bongsunya itu. Khalifah Umar segera memanggil isterinya, Fatimah.
 
“Wahai Fatimah, dari mana kamu dapatkan buah epal untuk anak kita?” tanya Khalifah Umar.
“Anak itu sedang kelaparan tadi, dan dia teringin sekali memakan buah epal, lalu saya belikannya sebiji di pasar, epal itulah yang dimakannya untuk menahan rasa lapar,” jawab Fatimah.
 
Dengan wajah lapang dan sambil menangis Khalifah Umar pun bercerita kejadian tadi berkenaan anaknya sambil berkata,”Wahai isteriku Fatimah, ketika aku merebut buah epal itu dari mulut anak kita, benar-benar aku merasakan seperti merengut jantung aku sendiri. Apakan daya kerana aku sangat takut api neraka yang akan membakar anak kita, jadi aku rebut buah epal itu dari mulutnya”.
 
Begitulah seorang hamba Allah, seorang khalifah , mukmin muttaqin, yang menunjukkan sikap amat berhati-hatinya, yang mengharapkan seluruh keluarga bahkan rakyatnya untuk mencapai syurga Allah. Beliau sangat bimbang sekiranya benda haram menjadi darah daging anak dan keluarganya. Wallahua’lam…

4 comments:

  1. takutnyer seorang khalifah pada azab Allah kan??kita nie...emmmm sesuka hati jeak..cam xkisah semua tu..REDHA Allah...astagfirullah


    *kisah yng bgus utk share yunk..thanks

    ReplyDelete
  2. itu baru nama pemerintah.. tak makan duit rakyat..

    ReplyDelete
  3. pemimpin sekarang, bukannya nk kira duit rkyat or tak, pakai sebat je... hehehe

    ReplyDelete
  4. jue :- tulah pasai...bebannyer besar tanggungannyer besar azab pun besaq sangat...

    zul :- 2lah pasai...tapi bukan untuk pemerintah aje kita pun pemerintah jugak....untuk renungan kita jugak...peace :)

    pha is :- kita pun kalau jadi peminpin pun mungkin akan tercicir jugak...tapi pape pun iman kena kuat giler dugaan yang datang peh lagilah kuat

    ReplyDelete

Sila tinggalkan kesan kasut selipar anda d sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...